Educational Framework for Midline and Long Peripheral Catheter Insertion: A Narrative Review

Model edukacyjny we wprowadzaniu cewników pośrednich i długich kaniul obwodowych: przegląd narracyjny

Maciej Latos1 | Linda J Kelly2

European Journal of Infusion Nursing 2024;1(2):E15–E34

1 Department of Anaesthesiology and Intensive Care Education, Medical University of Warsaw
2 Clinical Specialist (Global) Vygon

Maciej Latos
Department of Anaesthesiology and Intensive Care Education,
Medical University of Warsaw
4 Oczki Street, 02-007 Warsaw, Poland
E-mail: maciej.latos@wum.edu.pl
ORCID:0000-0003-2113-0819

*według kolejności na liście Autorów

Abstract: The use of midline catheters and long peripheral catheters, as an alternative to short peripheral catheters, has become increasingly common, mainly due to their prolonged dwell time. This, in turn, improves patient experience, increases the efficiency of medical staff and reduces healthcare costs. Nevertheless, the introduction of midline catheters into the healthcare system requires structured, evidence-based, education and training, which allows for acquiring the skills necessary for their insertion and proper care. Proper implementation and improvement of clinical practices reduces the risk of complications, improves the quality of care and increases the effectiveness of medical procedures. The presented paper summarizes the characteristics of midline catheters, their indications and the benefits of their use. The authors particularly emphasized the need for effective training of medical professionals, especially in facilities where the staff lacks experience in working with this type of vascular access. Furthermore, the review discusses the proposed structured educational program, based on current scientific evidence and is designed to provide safe and effective midline catheter insertion in clinical practice.

Key words: education, long peripheral catheters, midline catheters, nursing, ultrasound, vascular access

Streszczenie: Cewniki pośrednie i długie kaniule obwodowe zyskują na znaczeniu jako alternatywa dla krótkich kaniul obwodowych, co wynika głównie z ich dłuższego czasu utrzymania. Przekłada się to na lepsze doświadczenie pacjenta, większą efektywność pracy personelu medycznego oraz redukcję kosztów opieki. Wprowadzenie tych urządzeń do systemu ochrony zdrowia wymaga ustrukturyzowanego i opartego na dowodach szkolenia, które umożliwia nabycie umiejętności ich zakładania oraz właściwej pielęgnacji. Prawidłowe wdrożenie i doskonalenie praktyk klinicznych zmniejsza ryzyko powikłań, poprawia jakość opieki i zwiększa efektywność procedur medycznych. W pracy przedstawiono charakterystykę cewników pośrednich, ich wskazania oraz korzyści wynikające z ich stosowania. Szczególny nacisk położono na potrzebę skutecznego szkolenia personelu medycznego, zwłaszcza w placówkach, gdzie brak doświadczenia w pracy z tym rodzajem dostępu naczyniowego. Omówiono również propozycję ustrukturyzowanego programu edukacyjnego, który bazuje na aktualnych dowodach naukowych i zapewnia bezpieczne oraz efektywne wprowadzanie cewników pośrednich w praktyce klinicznej.

Słowa kluczowe: cewniki pośrednie, długie kaniule obwodowe, dostęp naczyniowy, edukacja, pielęgniarstwo, USG

To top